IP-osoitteiden hallinta

FinELib-konsortion kautta hankittujen aineistojen käyttö perustuu kirjastojen toimittamiin IP-osoitteisiin. Kirjastot päivittävät IP-tiedot itse Halti-tietokantaan oman organisaationsa tietoihin. (Kirjautuminen: https://halti.kansalliskirjasto.fi/login.php.  Ks. myös lisätietoja Haltista) Haltista lähtee automaattisesti tieto muutoksista niille kustantajille, joiden aineistoja organisaatio tilaa.


On ehdottoman tärkeää, että kaikki kirjastot, jotka ovat hankkineet elektronisia aineistoja FinELibin kautta

  • ovat tallentaneet Halti-tietokantaan toimivat IP-osoitteet,
  • päivittävät IP-osoitteiden muutokset tietokantaan sekä
  • huolehtivat siitä, että päivitetyt IP-osoitteet ovat vain ja ainoastaan aineistoja tilaavan organisaation omia ja omassa käytössä olevia osoitteita.

Ilman toimivia IP-osoitteita organisaatiosta ei ole pääsyä sen tilaamiin aineistoihin.

Yhteysongelmat

Pääsy aineistoon voi estyä useista syistä. Yhteysongelma selviää yleensä nopeimmin, kun otat yhteyttä suoraan aineiston kustantajaan tai välittäjään. Haltista löydät kunkin aineiston kohdalta teknisen yhteyshenkilön, jolle ilmoitus osoitetaan. Laita viesti myös tiedoksi (cc) FinELib-toimistolle (finelib(at)helsinki.fi). Halutessasi voit ilmoittaa yhteysongelmasta myös FinELib-toimiston kautta, mutta tällöin ongelman korjaamiseen menee kauemmin aikaa.

Lisenssisopimuksissa on pääsääntöisesti varattu mahdollisuus vaatia hyvitystä pitkittyneistä käyttökatkoista. Katko katsotaan alkaneeksi, kun siitä ilmoitetaan kustantajalle/välittäjälle.

Tarkista seuraavat asiat ennen ilmoituksen tekemistä:

  • Onko organisaatiollasi voimassa oleva lisenssi aineistoon?
  • Onko käytössäsi oikea www-osoite? Linkit aineistoihin löytyvät Haltista. Joissain aineistoissa on käytössä tilaajakohtaiset www-osoitteet.
  • Onko organisaatiosi IP-osoitteissa tapahtunut muutoksia? Käyttäjät tunnistetaan kustantajan/välittäjän päässä IP-osoitteiden perusteella, joten Haltissa tulee olla tallennettuna organisaatiosi ajantasainen IP-osoitteisto. IP-osoitemuutokset lähetetään automaattisesti eteenpäin kustantajalle/välittäjälle, joka päivittää muutokset järjestelmäänsä. Päivityksessä voi kestää muutama päivä.
  • Onko lisenssi mahdollisesti rajoitettu yhtäaikaisten käyttäjien lisenssi (simultaneous user license tai concurrent user license)? Mikäli on, pääsee aineistoon samanaikaisesti vain lisenssissä määritelty määrä käyttäjiä (ks. organisaatiosi valitsema määrä Haltista Omat aineistot -osiosta klikkaamalla aineiston hintaa).
  • Onko yhteys poikki koko aineistoon vai osaan siitä? Mikäli yhteys on poikki esim. vain joihinkin lehtiin, tarkista ko. aineiston lehtilistasta, että kyseiset nimekkeet kuuluvat tilaukseenne.
  • Mikäli organisaatiollasi on käytössään portaali tai tiedonhakupalvelu, tarkista esiintyykö ongelma vain siinä vai myös aineiston omassa käyttöliittymässä? Mikäli vika esiintyy vain portaalissa tai hakupalvelussa, niin ota yhteys oman organisaatiosi tekniseen ylläpitäjään.

Joskus palveluissa esiintyy hyvin lyhytaikaisia toimintahäiriöitä. Kannattaa kokeilla palvelua uudelleen ennen yhteysongelmasta ilmoittamista.

Toimita mahdollisuuksiesi mukaan seuraavat tiedot:

  • IP-osoite/-alue, jolta yhteys ei toimi. Koneen IP-osoitteen voi tarkistaa esim. täältä: http://www.whatsmyip.org/
  • Käyttämäsi selain (esim. Firefox, Explorer) ja sen versio.
  • Näytönkaappaus virheilmoituksesta, jonka saat kun yrität yhteyttä aineistoon.
  • Päivämäärä ja ajankohta, jolloin yritit yhteyttä aineistoon.
  • URL, joka muodostuu selaimen osoitekenttään, kun yrität yhteyttä aineistoon.
  • Tieto organisaatiosi käytössä olevasta linkityspalvelimesta (esim. Ex-Libris/SFX, Serial Solutions 360 Link, EBSCO LinkSource).
  • Mikäli yhteysongelma koskee yksittäistä artikkelia tai kirjan lukua, sen DOI (Digital Object Identifier), mikäli se on saatavilla. DOI löytyy yleensä artikkelin tai kirjan luvun metatiedoista.

Mitä täydellisemmät tiedot toimitat, sitä nopeammin yhteysongelma ratkeaa.

  • No labels