Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Kun uusi Finna-näkymä tai uusi aineistokokonaisuus julkaistaan, kannattaa sen viestintä suunnitella hyvissä ajoin. Autamme ja neuvomme viestinnässä mielellämme. Viestimme uusista mukaantuloista myös omissa kanavissamme, esimerkiksi Finna.fi:n etusivulla Ajankohtaista-uutisissa ja Finnan Twitter-kanavallasosiaalisen median kanavissa.

Uusien julkaisujen viestintäprosessi muokkautuu tarpeiden ja tilanteen mukaan, mutta siinä voidaan edetä esimerkiksi näin:

...

  1. Miettikää aluksi oman organisaationne tavoitteet julkaisun viestinnälle sekä siihen käytettävät resurssit ja kanavat.
    • Omalle asiakaskunnalle viestimisen lisäksi kannattaa huomioida median, etenkin paikallismedioiden tarjoamat mahdollisuudet. Esimerkiksi paikallislehdet ovat usein kiinnostuneita viestimään alueen asukkaille tarjottavista palveluista ja niiden kehitysaskelista.

  2. Sopikaa julkaisun aikataulusta yhdessä Finna-tiimin kanssa. Julkaisupäivämäärään vaikuttavat esimerkiksi Finnan versiopäivitykset.
    • Jos esimerkiksi aineistojen haravoinnin arvioidaan valmistuvan maanantaina, kannattaa ulkoisen julkaisupäivämäärä ja ulkoisen viestinnän aloitus ajoittaa aikaisintaan keskiviikolle. Välipäivät mahdollistavat sen, että voitte vielä kerran tarkistaa, että aineistot näkyvät kuten pitää.
    • Uuden näkymän voitte julkaista itse halintaliittymästä hallintaliittymästä käsin. Toivomme kuitenkin, että kerrotte myös Finna-tiimille, missä aikataulussa aiotte sen tehdä. Näin viestintävoimat voidaan yhdistää, ja julkaisulle taataan mahdollisimman hyvä näkyvyys.

...

Esimerkkejä uusien mukaantulojen uutisoinnista:

Vinkkejä viestintään ja markkinointiin

...