Kiwi, adress kiwi.fi
Kiwi är en platform för sammanarbete mellan Nationalbiblioteket och dess partner. Innehållet skapas av personalen i Nationalbiblioteket och i partnerorganisationer.
Kiwi består av arbetsutrymmen. De flesta utrymmen kan läsas av alla. Några har begränsad tillgång. Att skapa innehåll i Kiwi kräver inloggning och skrivrätt.
15.5.2024
Vi har själva granskat hur tillgänglig tjänsten är. Vi har utnyttjat en rapport av Atlassian från 2018.
Kiwi uppfyller kraven delvis.
Sidorna har informatica och funktionella ikoner som saknar alt-attributet. Bilder dom hör till själva innehållet har textalternativ.
Ouppfyllt krav: 1.1.1 Innehåll som inte är text.
Vissa länkar har otillräcklig kontrast med bakgrunden.
Ouppfyllt krav: 1.4.3 Kontrast (minimum)
HTML-koden i några listor är inte standardenlig. Rubriker över några listor är felaktigt taggade i koden.
Ouppfyllt krav: 1.3.1 Information och relationer
Några formulärelementer saknar namnlappar. Några frmulärkontroller är felaktigt associerade med de synliga beskrivningarna. Några kontrollgrupper är inte associerade med dess beskrivningar i rubriken och på sökningsresultat.
Ouppfyllt krav: 1.3.1 Information och relationer
Skärmläsare kan läsa innehållet på modersidan, då man användar piltangenter.
Ouppfyllt krav: 1.3.2 Meningsful ordning
På vissa sidor text försvinner då man förstorar text 200 %.
Ouppfyllt krav: 1.4.4 Förändring av textstorlek
Man har tillagt dokumentfiler i Kiwi efter 23.9.2018 utan att deras tillgänglighet har alltid granskats.
Ouppfyllda krav: 1.1.1, 1.3.1, 1.3.2.
Sidans språk kan inte tydliggöras automatiskt.
Ouppfyllt krav: 3.1.1 Sidans språk
Språk för en del av sida kan inte tydliggöras automatiskt,
Ouppfyllt krav: 3.1.2 Språk för en del av sida
Kiwi öppnades i 2011. I juni 2020 det innehöll över 30 000 sidor och tusentals bifogade filer. Det går omöjligt för Nationalbiblioteket att granska och korrigera allt innehåll. Vi skall korrigera fel, då de upptäcks.
Vissa problem förorsakas av Atlassian, programvaran som Kiwi använder. Den produceras av Atlassian Corporation Plc. Nationalbiblioteket kan inte lösa dessa problem själv. Enligt information erhållit i juni 2020, skall Atlassian Corporation se till, att sina produkter uppfyller nivån AA av WCAG 2.0.
Kiwi.fi har sådant innehåll i dokumentfilformat som offentliggjorts före den 23 september 2018.
Skicka gärna respons på tillgängligheten. Vi gör vårt bästa att rätta brister. Vid behov kan vi sända otillgängligt material i en tillgänglig form.
Du kan kontakta oss via e-post [email protected]
Om du upptäcker brister i tillgängligheten av tjänsten, skall du först påtala bristerna till Nationalbiblioteket. Det kan upp till 14 dagar, innan du får ett svar. Om du inte är nöjd med det svar du har fått eller inte får något svar alls inom två veckor, kan du påtala bristen för Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På regionförvaltningsverkets webbplats finns det beskrivet, hur du kan lämna in en tillgänglighetsklagan och hur ärendet då behandlas.
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
Växeln 0295 016 000