You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 3 Next »

FinELib-konsortio

Mikä on FinELib?

  • FinELib (The Finnish National Electronic Library) on konsortio, joka tukee suomalaista tutkimusta, opetusta ja oppimista ja edistää laadukkaan tiedon saantia ja käyttöä yhteiskunnassa. Kansalliskirjaston kirjastoverkkopalveluihin kuuluva FinELib-palveluyksikkö hankkii keskitettynä palveluna konsortion jäsenorganisaatioille tietellisiä e-lehtiä, e-kirjoja, tietokantoja ja muita verkkoaineistoja sekä edistää niiden käyttöä mm. kansallisen tiedonhakuportaalin (Nelli) avulla.

Ketkä voivat liittyä FinELibin jäseneksi?

Mitä aineistoja FinELibin kautta on neuvoteltu?

  • FinELibin kautta hankittujen aineistojen listaukset löytyvät kaikille avoimesta FinELib-Wikistä ja FinELibin e-aineistojen hallintajärjestelmästä Haltista (tarvitaan tunnukset).
  • Kirjastot ilmoittavat yleensä myös omilla verkkosivuillaan tai Nelli-portaalissa organisaationsa käytössä olevista tietokannoista, e-lehdistä ja muista e-aineistoista.
  • Kullakin organisaatiolla on pääsy vain tilaamiinsa aineistoihin.

Miten usein uusia aineistoja otetaan neuvoteltaviksi?

  • FinELib-konsortio lisensioi aineistoja konsortion jäsenorganisaatioille kalenterivuosittain. Uudet aineistot valikoituvat neuvoteltaviksi konsortion jäsenten esitysten pohjalta kerran vuodessa.

Miten ja milloin voi liittyä aineiston tilaajaksi aineistokonsortioon?

  • FinELibin jäsenorganisaatiot voivat liittyä aineistokonsortioihin sopimusuudistusten sekä konsortiolaajennusten yhteydessä. Konsortiolaajennusten ilmoittautumiset sijoittuvat kesälle/syksylle ja sopimusuudistukset syksylle/talvelle.
  • Aineistokonsortioon ilmoittautuminen on kaksivaiheinen. Aineistokonsortioon ilmoittaudutaan ensin vakavasti ja sen jälkeen sitovasti: kumpikin ilmoittautumisaika kestää kolme viikkoa. FinELib -palveluyksikkö tiedottaa ilmoittautumisten ajankohdista jäsenorganisaatioille sähköpostitse ja www-sivuillaan.
  • Aineistot avataan organisaatioiden käyttöön aina vuoden alusta.

Mikä on konsortiolaajennus ja miten se tapahtuu?

  • Konsortiolaajennus tarkoittaa, että aineistosta on jo olemassa konsortio ja aineiston sopimuskausi jatkuu vielä ainakin seuraavan vuoden ajan. Konsortioon on tällöin mahdollista liittyä kesken sopimuskauden. Aineiston saa käyttöön seuraavan vuoden alusta lähtien.
  • Konsortiolaajennuksista tiedotetaan ja vakava ilmoittautuminen niihin tapahtuu loppukeväällä, sitova ilmoittautuminen kesän aikana.

Lisenssisopimukset

Miten toimitaan kun haluaan tilata FinELibin kautta aineisto, joka on ennen tilattu suoraan?

  • Sopimuksen päätyttyä voidaan liittyä FinELib -aineistokonsortioon normaalin liittymismenettelyn kautta (Ks. Miten ja milloin voimme liittyä aineistokonsortioon).
  • Jos entinen sopimuskausi on kesken ja halutaan liittyä aineiston FinELib-konsortioon, kannattaa ottaa yhteyttä FinELib-palveluyksikköön finelib(at)helsinki.fi.

Mitä tapahtuu yhdistyvien organisaatioiden sopimuksille?

  • Kun kaksi tai useampia organisaatioita yhdistyy, on sopimukset tehtävä uudelleen uudelle, yhdistyneelle organisaatiolle. Ks. Ohjeita yhdistyville korkeakouluille ja tutkimuslaitoksille sekä ohjeita yhdistyville yleisille kirjastoille (kuntaliitokset).

Voiko sopimukseen liittää sopimuskauden aikana uusia lehtiä?

  • Lisälehtien hintoja ei neuvotella sopimuskauden aikana, mutta ilmaiseksi saatavia lehtiä sopimukseen voidaan liittää. Joissakin sopimuksissa kustantajat liittävät automaattisesti uudet lehdet kokoelmaan ilman lisäkustannuksia.
  • Uusia lehtiä saattaa tulla myös silloin, kun aineistokonsortioon liittyy organisaatio, joka jo valmiiksi tilaa kustantajan lehtiä joita muut konsortion jäsenet eivät ole tilanneet.

Mitä tapahtuu kun aineistosopimus umpeutuu? Miten siihen tarvitsee reagoida?

  • Aineistosopimukset ovat aina määräaikaisia lukuunottamatta muutamia kertaostoina hankittuja aineistoja.
  • Sopimuskauden päättyessä sopimuksia ei tarvitse erikseen irtisanoa vaan ne päättyvät automaattisesti.
  • Sopimukseen pääsee uudelleen mukaan ilmoittautumalla sitovasti sopimusuudistusten yhteydessä uudelle sopimuskaudelle.

Aineistojen hinnoittelu ja laskutus

Mitä aineisto maksaa?

  • Aineistosta kiinnostuneille jäsenorganisaatioille neuvotellaan hinnat aina sopimusuudistusten sekä konsortion laajennusten yhteydessä.
  • Jos organisaatio ei ole pyytänyt palveluyksiköltä hintatarjousta, suuntaa antavia hintoja voi katsoa Haltin ilmoittautumisosion tarjoustaulukoista.

Miten FinELib -aineistojen hinnat muodostuvat?

  • Lisenssien myyjillä on aineistoille erilaisia hinnoittelumalleja. Yleisimpiä ovat painettujen lehtien tilauskantaan (lehtipaketit), yhtäaikaisten käyttäjien määrään ja organisaation kokoon perustuvat hinnoittelumallit. Hinnoitteluperusteena on myös joissakin tapauksissa aineiston käyttö (tilastot). Toisinaan koko konsortiolle määritellään yhteissumma, joka jaetaan organisaatioiden kesken konsortion sisäisellä kustannustenjakomallilla. Hinnoittelussa voidaan käyttää myös eri mallien yhdistelmiä.

Miten aineistojen laskutus hoidetaan?

  • Aineistojen kustantaja tai välittäjä lähettää koko konsortion laskun FinELib-palveluyksikköön. Palveluyksikkö maksaa laskun ja laskuttaa sen jälkeen tilaavia organisaatioita.

Liittyykö painettujen lehtien tilauksiin alennuksia e-lehtipakettien tilaajille?

  • Tiedot painettujen lehtien alennuksista löytyvät lehtipaketeittain, ks. painettujen lehtien alennukset.

FinELibin kautta lisensioitujen E-aineistojen käyttö

Ketkä voivat käyttää aineistoja?

  • Aineistoa saa käyttää sitä tilaavan organisaation (yliopisto, ammattikorkeakoulu, tutkimuslaitos tai yleinen kirjasto) senhetkinen henkilökunta sekä opiskelijat.  Näitä henkilöitä kutsutaan auktorisoiduiksi käyttäjiksi.  Myös avoimien yliopistojen ja korkeakoulujen opiskelijat kuuluvat auktorisoituihin käyttäjiin. Auktorisoitujen käyttäjien eri ryhmillä voi olla erilaisia käyttöoikeuksia, esim. vain opettajat saavat käyttää aineistoa kurssipakettien laatimiseen.
  • Jos organisaatiolla on yleisölle avoin kirjasto, myös kirjaston paikalliskäyttäjät saavat  yleensä käyttää aineistoja.  Paikalliskäyttäjä (myös paikallisasiakas) tarkoittaa organisaation ulkopuolista henkilöä (ei siis kuulu organisaation henkilökuntaan eikä opiskelijoihin). Sopimuksesta riippuen käyttö on voitu rajata ainoastaan kirjaston tiloihin tai organisaation yleisölle avoimiin tiloihin.

Mihin tarkoituksiin aineistoja saa käyttää?

  • FinELib-sopimuksissa on yleensä määritelty, että aineistoja saa käyttää opiskelu-, tutkimus- ja opetustarkoituksiin. Sopimukset kieltävät tyypillisesti aineiston kaikenlaisen kaupallisen hyödyntämisen. Useimmissa sopimuksissa on sovittu, että kaupalliseksi hyödyntämiseksi ei katsota
    • kopiointikulujen perimistä käyttäjiltä
    • kaukopalvelukulujen perimistä toiselta kirjastolta
    • aineiston käyttämistä tutkimukseen, jota rahoittaa kaupallinen toimija.
  • Ks. Aineistot ja niiden käyttöoikeudet.

Mitä aineistoilla saa tehdä?

  • Aineistoja saa selailla ja niihin voi tehdä tehdä tiedonhakuja.
  • Osia aineistosta voi tulostaa paperille tai tallentaa sähköisesti.
  • Aineistojen yksityiskohtaiset käyttöehdot on määritelty lisenssisopimuksissa. Ks. Aineistot ja niiden käyttöoikeudet.

Voiko lisensioituja e-aineistoja käyttää verkko-opetuksessa?

  • Suurinta osaa aineistoista voi käyttää kurssipaketeissa. Sallitut käyttötavat kuitenkin vaihtelevat aineistoittain, ks. Aineistot ja niiden käyttöoikeudet.
  • Aineiston lisensioineen organisaation opettajat saavat myös yleensä jakaa artikkeleita oman organisaation opiskelijoille.

Onko aineistojen kaukopalvelu sallittua?

  • Suurin osa sopimuksista sallii kokotekstiaineistojen (esim. yksittäisten artikkelien) välittämisen kaukopalvelun kautta. Lainaava kirjasto ei kuitenkaan voi lähettää aineistoa suoraan kaukopalvelupyynnön tehneelle asiakkaalle vaan kaukopalvelu toimitetaan kirjastolta toiselle.
  • Ks. tarkemmin FinELib-aineistojen kaukopalveluoikeudet.

Voiko artikkelin tai muun osan aineista antaa jollekin oman organisaation ulkopuoliselle taholle?

  • Lisenssisopimukset sallivat useissa tapauksissa yksittäisen artikkelin lähettämisen toisen organisaation palveluksessa olevalle kollegalle tieteellisen kommunikaation nimissä.
  • Ks. tarkemmin Aineistot ja niiden käyttöoikeudet.

Miksi e-kirjoissa on tulostusrajoituksia?

  • E-kirjoja ei yleensä voi tulostaa kokonaan, vaan niiden tulostusta ja tallennusta on teknisesti rajoitettu kustantajan tai välittäjän taholta.

Miten pääsen etäkäyttämään aineistoja?

  • FinELib-sopimuksissa etäkäyttö on sallittu aineiston lisensioineen organisaation henkilökunnalle ja opiskelijoille. Käyttäjän on kirjauduttava oman organisaationsa verkkoon, jolloin aineistoja pääsee käyttämään proxy-palvelimen kautta. Kirjaston ulkopuolisille asiakkaille, eli ns. paikalliskäyttäjille etäkäyttö ei ole sallittua.
  • Yleisten kirjastojen kohdalla aineistojen etäkäyttömahdollisuus vaihtelee.

Miksi en pääse lukemaan löytämääni artikkelia?

  • Toisinaan törmää artikkeliin, jonka lukeminen vaatii maksua. Tämä johtuu siitä, että kirjastolla ei ole lisenssiä kyseiseen lehteen. Tarkempia tietoja organisaation tilaamista aineistoista saa kyseisen organisaation kirjastosta/tietopalvelusta. •Toisinaan yhteysongelmat voivat olla myös teknisiä. Tietokannoissa voi olla käyttökatkoja. Yhteysongelmista kannattaa ilmoittaa kirjastolle, jolloin asiaa voidaan selvittää.

Yhteysongelmat - ohje kirjastolle

Miksi asiakas ei pääse aineistoon?

  • Pääsy aineistoon voi estyä useista syistä. Yhteysongelma selviää yleensä nopeimmin, kun otat yhteyttä suoraan aineiston kustantajaan tai välittäjään. Haltista löydät kunkin aineiston kohdalta teknisen yhteyshenkilön, jolle ilmoitus osoitetaan.  Laita viesti myös tiedoksi (cc) FinELib-palveluyksikölle (finelib[at]helsinki.fi). Halutessasi voit ilmoittaa yhteysongelmasta myös palveluyksikön kautta.
  • Tarkista seuraavat asiat ennen ilmoituksen tekemistä:
    • Onko organisaatiollasi voimassa oleva lisenssi aineistoon?
    • Onko lisenssi mahdollisesti rajoitettu yhtäaikaisten käyttäjien lisenssi (simultaneous user license tai concurrent user license)? Mikäli on, pääsee aineistoon samanaikaisesti vain lisenssissä määritelty määrä käyttäjiä (ks. organisaatiosi valitsema määrä Haltista Omat aineistot –osiosta klikkaamalla aineiston hintaa).
    • Onko käytössäsi oikea www-osoite? Linkit aineistoihin löytyvät pääsääntöisesti Haltista sekä FinELib-wikistä. Joissain aineistoissa on käytössä tilaajakohtaiset www-osoitteet. •Onko organisaatiosi IP-osoitteissa tapahtunut muutoksia? Käyttäjät tunnistetaan kustantajan/välittäjän päässä IP-osoitteiden perusteella, joten Haltissa tulee olla tallennettuna organisaatiosi ajantasainen IP-osoitteisto. IP-osoitemuutokset lähetetään automaattisesti eteenpäin kustantajalle/välittäjälle, joka päivittää muutokset järjestelmäänsä. Päivityksessä voi kestää muutama päivä. Ks. ohjeita IP-osoitteiden päivitykseen.
    • Onko yhteys poikki koko aineistoon vai osaan siitä? Mikäli yhteys on poikki esim. vain joihinkin lehtiin, tarkista Haltista löytyvästä lehtilistasta, että kyseiset nimekkeet kuuluvat tilaukseenne.
    • Mikäli organisaatiollasi on käytössään Nelli-portaali, tarkista esiintyykö ongelma vain Nelli-portaalissa vai myös aineiston omassa käyttöliittymässä? Mikäli vain Nelli-portaalissa, niin ota yhteys oman organisaatiosi Nelli-ylläpitäjään.
  • Joskus palveluissa esiintyy hyvin lyhytaikaisia toimintahäiriöitä. Kannattaa kokeilla palvelua uudelleen ennen yhteysongelmasta ilmoittamista.
  • Toimita mahdollisuuksiesi mukaan seuraavat tiedot:
    • IP-osoite/-alue, jolta yhteys ei toimi. Koneen IP-osoitteen voi tarkistaa esim. täältä: http://www.whatsmyip.org/
    • Käyttämäsi selain (esim. Firefox, Explorer) ja sen versio.
    • Näytönkaappaus virheilmoituksesta, jonka saat kun yrität yhteyttä aineistoon.
    • Päivämäärä ja ajankohta, jolloin yritit yhteyttä aineistoon.
    • URL, joka muodostuu selaimen osoitekenttään, kun yrität yhteyttä aineistoon.
    • Tieto organisaatiosi käytössä olevasta linkityspalvelimesta (esim. Ex-Libris/SFX, Serial Solutions 360 Link, EBSCO LinkSource).
    • Mikäli yhteysongelma koskee yksittäistä artikkelia tai kirjan lukua, sen DOI (Digital Object Identifier), mikäli se on saatavilla. DOI löytyy yleensä artikkelin tai kirjan luvun metatiedoista.
  • Mitä täydellisemmät tiedot toimitat, sitä nopeammin yhteysongelma ratkeaa.
  • Lisenssisopimuksissa on pääsääntöisesti varattu mahdollisuus vaatia hyvitystä pitkittyneistä käyttökatkoista. Katko katsotaan alkaneeksi, kun siitä ilmoitetaan kustantajalle/välittäjälle.

Aineistokoulutukset

Mistä saan tietoa aineistokoulutuksista?

  • FinELib järjestää konsortion hankkimiin aineistoihin aineistokoulutuksia. Koulutuksista on sovittu lisenssisopimuksissa.
  • Koulutuksia pyritään järjestämään 2-3 kertaa sopimuskauden aikana, mahdollisuuksien mukaan eri puolella Suomea.
  • Koulutuksista tiedotetaan FinELibin verkkosivuilla sekä suoraan aineiston tilanneille organisaatioille.
  • FineLibin järjestämät aineistokoulutukset on tarkoitettu ensisijaisesti asiakasorganisaatioiden kirjastonhoitajille/informaatikoille, jotka kouluttavat aineistojen käyttöä edelleen omissa organisaatioissaan.

E-aineistojen hallintajärjestelmä Halti ja Ekstranet

Miten saan käyttäjätunnuksen ja salasanan FinELibin Halti-tietokantaan ja Ekstranettiin?

  • Käyttäjätunnukset ja salasanat jaetaan konsortion jäsenorganisaatioille. Uusia tai unohtuneita tunnuksia voi kysyä FinELib-palveluyksiköstä finelib(at)helsinki.fi.

Miksi ilmoittautuminen ei onnistu Haltissa?

  • Aineistosopimusten vakavia ja sitovia ilmoittautumisia voi tehdä vain ilmoitettuina aikoina.
  • Ilmoittautuminen vaatii pääkäyttäjätunnukset. Pääkäyttäjätunnukset jaetaan henkilöille, jotka on määritelty Haltissa organisaation hankinnan pääyhteyshenkilöiksi. Selailutunnuksilla ilmoittautumisia ei voi tehdä.

Tiedotus

Mitä sähköpostilistoja FinELibillä on olemassa ja miten voin niihin liittyä?

  • Sähköpostit konsortion jäsenorganisaatioille lähetetään Halti-tietokannan kautta. Tämän vuoksi onkin tärkeää, että organisaatiot huolehtivat yhteyshenkilöidensä yhteystietojen ajantasaisuudesta Haltissa.
  • FinELibin sähköpostilistat on tarkoitettu konsortion sisäistä tiedottamista varten. Kullekin tieteenalalle on oma sähköpostilistansa tiedotusta ja keskustelua varten. Tietoa listoista ja niihin liittymisestä löytyy FinELibin verkkosivuilta: http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/finelib/viestintajamarkkinointi/postituslistat.html.

Aineistojen käyttötilastot

Mitä tilastoja e-aineistoista kerätään ja kuka saa ne käyttöönsä?

  • FinELib kerää aineistoista organisaatiokohtaisia käyttötilastoja kustantajien palvelimilta kuukasitasolla. E-lehdistä kerätään kokotekstiartikkeleiden lataukset, viitetietokannoista ja hakuteoksista kerätään tietokantaan tehtyjen hakujen määrä. Jos em. tietoja ei ole saatavissa, tilastoidaan tietokantaan kohdistuneiden yhteydenottojen määrä.
  • Tilastot kootaan keskitetysti Haltiin, jossa tilastot ovat kirjastojen käytössä. Kirjastot saavat yleensä myös suoraan palveluntarjoajalta omat tunnukset tilastojen seuraamiseen. Käytännöt tilastojen osalta ovat kuitenkin sopimuskohtaisia.
  • Yleisten kirjastojen käyttötilastot kerätään Haltiin maakuntakirjastoalueittain.Tämä käytäntö päätetty mm. resurssisyistä sekä siksi, että joiltakin kustantajia tilastot saadaan vain alueittain.
  • Lisätietoja aineistojen käyttötilastoista FinELibin verkkosivuilta: http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/finelib/vaikuttavuus/tilastot_tunnusluvut.html
  • Myös Nelli-portaalin käytöstä kerätään tilastoja. Lisätietoja Nelli-wikistä: http://wiki.helsinki.fi/display/Nelli/Tilastoarkisto
  • Kirjastojen ei tarvitse itse ilmoittaa FinELib-aineistojen käyttölukuja KITT-tietokantaan. Siirto tehdään keskitetysti Haltista KITT-tietokantaan.
  • No labels